mandag 25. april 2011

Bordskåner- Gjør det selv


Jeg lovte dere en "gjør det selv" på bordskånere, og her kommer den!
Dette er et kjempefint prosjekt for nybegynnere.


Du trenger en heklenål, og opptil 9 forskjellige farger med bomullsgarn (jeg har brukt 7 farger her). I denne bordskåneren har jeg brukt bomull sport fra gjesdal og heklenål nr 3.

1: Lag en "double adjustable ring" (Se gjerne på youtube hvordan det gjøres)
2: Hekle 3 luftmasker ( teller som en stav)
3: Hekle 12 staver i ringen (til sammen 13 med de 3 luftmaskene)


Slik lukker du en "double adjustable ring"
4: Dra i ende-tråden, slik at en av trådene i ringen blir kortere enn den andre. Stopp når det ser slik ut som på bildet.
5:  Nå skal du dra i den korteste tråden
6: Dra til slutt i endetråden slik at ringen lukker seg.


Avslutt omgangen slik:
7: Stikk heklenåla inn i den øverste av de tre luftmaskene du startet med
8: Sra tråden igjennom om lag en smygemaske
9: Klipp av garnet

Begynn med neste farge
10: Stikk heklenåla inn i neste maske, og trekk garnet gjennom.
11: Lag tre luftmasker (teller som en stav) og en stav i samme maske (2i1) Hekle endetrådene "mellom" maskene slik at du slipper å sy de fast etterpå, eller bare la de være på baksiden av arbeidet.
12: Hekle to masker i hver maske fra forige omgang


13: Klipp av endetrådene når du har heklet nesten hele runden
14: Når du har heklet 2 staver i hver maske fra forige omgang avslutter du runden ved å lage en smygemaske i den øverste av de tre luftmaskene fra begynnelsen av omgangen.
15: Klipp av tråden


16: start på en ny farge, og hekle tre luftmasker (teller som en stav). Hekle en stav i samme maske, og en enkelt stav i neste maske
17: Hekle 2 staver i en maske, og en enkelt stav i neste maske. Repeter dette ut runden
18: Avslutt med en smygemaske øverst i 3. luftmaske fra begynnelsen av omgangen


19: Hekle neste omgang, begynn som på de foregående med tre luftmasker, og en stav i samme maske, hekle så to enkle staver i de to neste maskene. Fortsett med to staver i samme maske, og to enkeltstaver i de to neste maskene ut runden. Avslutt med en smygemaske.
20: Hekle neste omgang, begynn som på de foregående med tre luftmasker, og en stav i samme maske, hekle så tre enkle staver i de tre neste maskene. Fortsett med to staver i samme maske, og tre enkeltstaver i de tre neste maskene ut runden. Avslutt med en smygemaske.
21:Hekle neste omgang, begynn som på de foregående med tre luftmasker, og en stav i samme maske, hekle så fire enkle staver i de fire neste maskene. Fortsett med to staver i samme maske, og fire enkeltstaver i de fire neste maskene ut runden. Avslutt med en smygemaske.

22:Hekle siste omgang, begynn som på de foregående med tre luftmasker, og en stav i samme maske, hekle så fem enkle staver i de fem neste maskene. Fortsett med to staver i samme maske, og fem enkeltstaver i de fem neste maskene ut runden. Avslutt med en smygemaske. Forsiden er nå ferdig
23: Helkle en lik del i ensfarget til baksiden slik at bordskåneren blir tykk, og du kan forandre på uttrykket med å snu den.
24: Legg de to delene mot hverandre vrang mot vrang

Nå skal du begynne på pynteborden rundt bordskåneren
25: Start med fargen du vil ha på borden. Før heklenåla gjennom begge lagene, og dra gjennom tråden.
26: Hekle en kjedemaske
27: Hekle luftmasker rundt hele omgangen. Pass hele tiden på at du kommer gjennom begge lagene.


28: Avslutt med en smygemaske
29: Før heklenåla under kjedemasken fra begynnelsen av omgangen
30: Ikke klipp tråden



 31, 32, 33: Hopp over første maske og lag fem staver i neste maske (se på bildene)


34: Hopp over neste maske etter stavene, og lag en smygemaske i maske nr 2 fra stavene.Fortsett slik ut runden, og avslutt med en smygemaske
35:  Voila! her har du forsiden...
36: ...og dette er baksiden. Like fin fra begge sider.

Lykke til!



27 kommentarer:

  1. Så fin en vejledning! Tak:)
    Kh Puk

    SvarSlett
  2. er det sånn det fungerer ja:) hehe

    SvarSlett
  3. Så snill du er som gir så detaljert beskrivning...de bordskånerne er jo helt nydelige:)

    Ha en fortsatt fin kveld
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  4. Dette skal jeg prøve! Fikk masse garn nå i påsken etter min avdøde bestemor. Garnet var på mørkeloftet så jeg spurte etter det og plutselig hadde jeg fire poser med garn! Legger ut link på bloggen min til din diy når jeg er ferdig med bordskåneren. Takk:)

    SvarSlett
  5. Så snill du er som deler oppskriften med oss! Litt av en jobb og lage en sånn flott og detaljert oppskrift! Tusen takk:) bordskånerne du lager er forøvrig kjempefine:)

    SvarSlett
  6. Takk for fine kommentarer. Ja, jeg brukte noen timer på denne:) hehe

    SvarSlett
  7. ÅJ!den 1-2-3-beskrivelsen der passer meg perfekt! er ikke noe særlig til hekler foreløpig, men prøver meg av og til! Tusen takk for at du deler!:)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for flott beskrivelse. Denne må absolutt prøves :-D

    SvarSlett
  9. Herlige bordskånere! Og så fantastisk at du deler oppskriften! jeg har laget en i freshe farger i kveld, og skal legge den på bloggen min i mårra ;) Og selvfølgelig linke til deg! Ha en fin fin helg!

    SvarSlett
  10. Hei, og TUSEN takk for at du la ut denne oppskriften. Jeg har laget min første bordskåner, og jeg har kreditert deg i innlegget på bloggen min: http://lorgendesign.blogspot.com/2011/05/min-frste-bordskaner.html

    SvarSlett
  11. Tusen takk for oppskrift:) Dette var moro å hekle.
    Og selvfølgelig linket jeg til deg
    http://meretheskreative.blogspot.com/search/label/Hekling

    SvarSlett
  12. Meget smukt og sikke en nem og god opskrift :-) Tusind tak! Se gerne forbi min blog hvis du har lyst:-)

    SvarSlett
  13. Hej Charlotte
    Jeg er ikke så hurtig... har først nu fået prøvet din opskrift på bordskåneren. Jeg er i gang med én nu.
    Du kan se den her:
    http://thepukproject.blogspot.dk/2012/07/morgenhkling.html
    Kh Puk

    SvarSlett
  14. Virkelig dejlig opskrift. Jeg nød at følge den, super nem og så også vildt flot!

    Tusind tak for det. ;-)

    SvarSlett